Kot造, kotly, kot這wnie, kotlownie
O firmieInwestycjeOfertaOfertaKontaktWyr騜nieniaPublikacjeReferencje

MAZUT DO WYTWARZANIA ENERGII CIEPLNEJ

Oleje opa這we ci篹kie

Oleje opa這we s pozosta這軼i po destylacji ropy naftowej lub mieszanin pozosta這軼i ropy z frakcjami olejowymi. Polska Norma PN-C-96024:2001 okre郵a trzy rodzaje olej闚 opa這wych ci篹kich oznaczonych C- 1, C-2, C-3. Wszystkie oleje maj podobne warto軼i opa這we, r騜ni si przede wszystkim lepko軼i, temperatur p造ni璚ia i zap這nu.
W praktyce kot這wej olej opa這wy ci篹ki C-3, zwany potocznie odpadowym, okre郵a si nazw paliwo mazutowe lub po prostu mazut.

     Mazut jest mieszanin wielu z這穎nych zwi您k闚 w璕lowodorowych. Ich pe軟a analiza chemiczna jest dosy skomplikowana, w zwi您ku z czym jego w豉sno軼i paliwowe charakteryzuje si za pomoc wielko軼i makroskopowych. Ka盥a z wymienionych w normie w豉軼iwo軼i wp造wa na technologi przygotowania mazutu oraz doboru sposobu jego spalania.

1. G瘰to嗆 w 15ºC, max. [kg/m3].
Okre郵ona jest w przedziale 950 do 970 dla olej闚 C-1 i C-2, dla C-3 nie jest normalizowany.
G瘰to嗆 maleje ze wzrostem temperatury, przy podgrzaniu mazutu o 50ºC nale篡 przewidzie zwi瘯szenie jego obj皻o軼i o ok. 5%.

2. Warto嗆 opa這wa, min. [ MJ/kg].
Najistotniejsza w豉軼iwo嗆, okre郵aj帷a ilo嗆 wytworzonej energii cieplnej ze spalenia 1 kg oleju opa這wego (40 MJ ok. 11 kWh, 43 MJ ok. 12 kWh).

3. Temperatura zap這nu, min. 62ºC
W豉軼iwo嗆 okre郵aj帷a zdolno嗆 do tworzenia gaz闚 palnych. W praktyce minimalna temperatura zap這nu mazutu nie jest ni窺za ni 100ºC. Wysoka temperatura zap這nu jest korzystna w zakresie magazynowania mazutu, gdy nie stwarza zagro瞠nia po瘸rowego (poza III klas niebezpiecze雟twa po瘸rowego) umo磧iwia r闚nie stosowanie otwartych zbiornik闚 nie podlegaj帷ych Dozorowi Technicznemu. Jednak瞠 im wy窺za temperatura zap這nu, tym wi瘯sza musi by dostarczona energia cieplna do zap這nu. Powy瞠j 200ºC tradycyjne zapalarki iskrowe bywaj zawodne, nale篡 stosowa specjalne palniki zapalaj帷e.

4. Lepko嗆 kinematyczna [mm2/s]
Lepko嗆 zale篡 od temperatury oleju opa這wego i dla C-1, C-2 okre郵ana jest w temperaturze 50ºC, natomiast dla C-3 w temperaturze 100ºC:
- C-1 max. 90 mm2/s - 50ºC
- C-2 max. 180 mm2/s - 50ºC
- C-3 max. 55 mm2/s - 100ºC
W technice spalania lepko嗆 okre郵a si w stopniach Englera [ºE] w temperaturze 50ºC :
- C-1 max. 12ºE
- C-2 max. 25ºE
- C-3 max. 100ºE
Lepko嗆 ma istotne znaczenie do okre郵enia wymaganej temperatury oleju na dyszy palnika w celu uzyskania odpowiednio rozpylonej mieszanki palnej.

5. Temperatura p造ni璚ia, max. [ºC]
W豉軼iwo嗆 okre郵aj帷a temperatur w kt鏎ej olej zmienia si w posta sta陰.
- C-1 10ºC
- C-2 25ºC
- C-3 40ºC
Zakrzepni璚ie oleju w zbiorniku i instalacjach jest sytuacj katastrofaln , dlatego nale篡 stosowa zasad "podgrzewa gor帷e". Szczeg鏊nie mazut musi by podgrzewany w spos鏏 ci庵造 w zbiornikach i instalacjach przesy這wych . Im wy窺za temperatura p造ni璚ia, tym wi瘯sze nak豉dy na urz康zenia podgrzewaj帷e i wi瘯sze koszty eksploatacyjne.

6. Zawarto嗆 siarki % [m/m].
Okre郵ony jest max. masowy udzia siarki w oleju:
- C-1 - 1,0 %
- C-2 - 2,0 %
- C-3 - 3,0 %
Zawarta w oleju siarka w ca這軼i jest emitowana w spalinach. Im wi璚ej siarki, tym wy窺za temperatura kondensacji spalin. Ze wzgl璠u na zagro瞠nie korozj siarkaw, temperatura spalin ze spalania mazutu o zawarto嗆 siarki 3% nie powinna by ni窺za ni 140ºC.

7. Zawarto嗆 zanieczyszcze, max. 0,5 % [m/m]
Okre郵ona jest masowa max. zawarto嗆 niepalnych element闚 sta造ch w oleju . Zanieczyszczenia powoduj zatykanie dysz palnik闚, zalegaj帷 w kotle obni瘸j jego sprawno嗆, emitowane z dymem zanieczyszczaj otoczenie. W celu ich wyeliminowania nale篡 stosowa odpowiedni system filtracyjny.

8. Zawarto嗆 wody, max. 1,0 % [V/V]
Okre郵ona jest obj皻o軼iowa max. zawarto嗆 wody w oleju - do 5% nie powoduje negatywnych zjawisk przy spalaniu.

9. Pozosta這嗆 po spopieleniu, max. % [m/m]
Okre郵ona jest masowa max. zawarto嗆 popio逝 w spalinach:
- C-1 0,10%
- C-2 0,15%
- C-3 0,20%
Powstaj帷e przy spalaniu lotne py造 powoduj zanieczyszczenia w otoczeniu komina.
W przypadku nieprawid這wo wyregulowanego palnika i powstawaniu sadzy , popi馧
陰czy si z ni tworz帷 kleist substancj przylegaj帷 do p這mieni闚ek kot豉 , co powoduje gorsz wymian ciep豉 i w konsekwencji obni瞠nie sprawno軼i kot豉.

10 . Odczyn wyci庵u wodnego - oboj皻ny.
Nie ma znaczenia w procesach spalania.

11. Zawarto嗆 wanadu, max. [mg/kg]
Okre郵ono max. dla C-1 do 100 , C-2 i C-3 do 150.
Zwi您ki chemiczne wanadu w wysokich temperaturach maj wp造w na obni瞠nie trwa這軼i element闚 ceramicznych kot豉.

 

Dostawy oleju opa這wego ci篹kiego

Olej opa這wy produkowany jest przez wszystkie polskie rafinerie, lecz w ka盥ej z nich cechuje si innymi w豉軼iwo軼iami okre郵anymi wg norm zak豉dowych i oznaczane w豉sn symbolik.
Przedstawione poni瞠j zestawienie przyporz康kowuje oleje opa這we do okre郵onego w PN gatunku , r闚nie okre郵ony zosta najistotniejszy parametr dla u篡tkownika:
w zale積o軼i od rodzaju palnika , wymagan temperatur oleju w dyszy palnika:
- C - palnik z dysz ci郾ieniow
- O - palnik z dysz obrotow
- P - palnik z dysz pneumatyczn

Dostawca Oznaczenie dostawcy   Gatunek wg. PN Lepko嗆 [mm2/s] Lepko嗆  50ºC ºE Zawarto嗆 siarki [%]

Temp. ol. na dyszy

Cena z/T*

C O P
Raf. Gda雟k RG C-3 100ºC-55 100 do 3 155  115  105 662,0
Raf. Glimar C C-3 80ºC-122 100   do 1 155  115  105  660,0
L C-1 80ºC-25 10 do 1 100 70 65 800,0
Raf. Jedlicze C-3 C-3 100ºC-50 90  do 0,5 145  105  110  670,0
przemys這wy ----- 100ºC-147 250  do 1 190 145 130  540,0
Raf. Czechowice 1P C-1  50ºC-90 10  do 3 100  70  65  896,0
3RC  C-3 80ºC-122 100  do 1 155  115  105  653,0
 Raf. Jas這 C-3 C-3  80ºC-36 20  do 1 115  90  85   670,0
Raf. P這ck C-3 C-3 100ºC-30 40  do 1 135  100  90 598,0
Raf. K璠zierzyn WAR-2 C-1 70ºC-7 2,2 do 0,5  55  35  30  **900,0
WARTER  WAR-3 C-3 80ºC-120 100 do 0,5 155  115  105  **700,0
Grupa
Kapita這wa
SIWIK 
INTERTRTRADE
1P C-1 50ºC - 20 2,9 do 0,6 65  40  35  **1.050,0
 2P C-1  50ºC - 50 6,8 do 0,6 95  60  55  **880,0
L C-1 80ºC-11 3,5 do 0,6 80  50  45  **900,0
  C-3 100ºC-50 90 do 1 145  115  105  **770,0

* ceny netto w dn. 20.09.2003
** cena z dostaw do 100 km

畝dna z rafinerii nie prowadzi sprzeda篡 dla indywidualnych, drobnych odbiorc闚. Olej opa這wy ci篹ki dostarczany jest wy陰cznie przez koncesjonowane firmy autocysternami o pojemno軼iach 25 m3. W celu odbioru i magazynowania mazutu nale篡 posiada odpowiednio podgrzewany i zaizolowany zbiornik o minimalnej pojemno軼i 35 m3 oraz specjaln pomp roz豉dowcz (minimalnie 30 t/h). Autocysterny nie s wyposa穎ne w pompy roz豉dowcze! Mazut dostarczany jest w temperaturze 60-90蚓 i trzeba go podgrzewa w spos鏏 ci庵造, aby nie dopu軼i do zakrzepni璚ia.

 

Spalanie mazutu

Skuteczno嗆 spalania mazutu uzale積iona jest od stopnia lepko軼i i sposobu rozpylenia. Najistotniejsza jest wielko嗆 rozpylonych kropel - im s mniejsze, tym 豉twiej je spali. P這mie spalanego mazutu charakteryzuje si odmiennymi parametrami ni p這mie ze spalania oleju lekkiego czy gazu. Temperatura p這mienia mazutu jest ni窺za w pierwszej fazie spalania (900-1100蚓) a wy窺za w ko鎍owej (1100-1400蚓).

Spalanie mazutu po陰czone jest z tworzeniem si koksowej pozosta這軼i, kt鏎ej dopalanie przebiega znacznie wolniej ni spalanie par mazutu. Ilo嗆 i wielko嗆 koksowych pozosta這軼i (cz御tki o kulistym kszta販ie), kt鏎e okre郵aj r闚nie d逝go嗆 gor帷ej strefy dopalenia (d逝go嗆 paleniska) zale膨 od wielko軼i kropel spalanego mazutu. Rozpylenie mazutu do kropel poni瞠j 25 µm i spalanie w palenisku o odpowiednich wymiarach umo磧iwia ca趾owite dopalenie bez emisji cz御tek koksowych.

Dysze rozpylaj帷e (rozpylacze) mo積a podzieli na trzy zasadnicze typy:
- dysze strumieniowe (ci郾ieniowe) C - rozpylanie ci郾ieniowe, wymagana lepko嗆 na dyszy do 1,5蚩 (minimalna temperatura mazutu 150蚓), ci郾ienie 20-30 bar, wielko嗆 kropel oko這 100 µm;
- dysze rotacyjne (obrotowe) O - rozpylanie nap璠em mechanicznym, wymagana lepko嗆 na dyszy do 3,5蚩 (minimalna temperatura mazutu 110蚓), ci郾ienie 3-10 bar, wielko嗆 kropel 30-50 µm;
- dysze pneumatyczne P - rozpylanie spr篹onym powietrzem lub par wodn, wymagana lepko嗆 na dyszy do 5,0蚩 (minimalna temperatura mazutu 100蚓), ci郾ienie 1,5-3,0 bar, wielko嗆 kropel 20-30 µm.

Obecnie powszechnie stosowane s palniki z w豉snym wentylatorem powietrza do spalania, tzw. monoblokowe. Stosowane s r闚nie palniki z odr瑿nym wentylatorem, kt鏎e umo磧iwiaj tworzenie zestaw闚 z wymiennikiem spaliny/powietrze, tzw. ekonomizery, dzi瘯i czemu zmniejszone zostaj straty energii cieplnej zawartej w spalinach.

W zale積o軼i od sposobu rozpylania mazutu mo積a wyodr瑿ni zasadnicze rodzaje
stosowanych palnik闚 kot這wych:
Palniki z dyszami ci郾ieniowymi - jednodyszowe, wielodyszowe i z dysz upustow. Ze wzgl璠u na konieczno嗆 utrzymywania stabilnej i wysokiej temperatury mazutu oraz du膨 wra磧iwo嗆 na zanieczyszczenia (zatykanie dyszy), nie powinny by stosowane do spalania mazutu. Jednocze郾ie du瞠 krople nie maj mo磧iwo軼i ca趾owitego dopalenia w powszechnie stosowanych zbyt ma造ch paleniskach (obci捫enia cieplne oko這 1,0 MW/m3), czego wynikiem jest du瘸 ilo嗆 py堯w koksowych i w efekcie niska sprawno嗆 spalania. Doskonale sprawdzaj si natomiast w spalaniu olej闚 lekkich i ci篹kich C-1.

Palniki z dysz obrotow - skutecznie spalaj mazut, umo磧iwiaj jego dobre rozpylanie nawet w przypadku du篡ch zanieczyszcze. Istotn zalet jest mo磧iwo嗆 rozpylania mazutu przy niskim ci郾ieniu, bez udzia逝 dodatkowej energii zewn皻rznej, wad - z這穎na konstrukcja zawieraj帷a: element wiruj帷y, nap璠 z przek豉dni oraz 這篡skowanie z uk豉dem smarowania.


Rys. 1. Palnik z dysz pneumatyczn

Palniki z dysz pneumatyczn (Rys.1.) przeznaczone do spalania bardzo lepkich paliw, w tym mazutu o dowolnej lepko軼i i du篡ch zanieczyszczeniach. Do rozpylenia wykorzystuje si energi kinetyczn gazu (powietrza lub pary wodnej). U篡cie do tego celu spr篹onego powietrza wywo逝je dodatkowo wst瘼ne reakcje utleniania (istotne przy mazucie o wysokiej temperaturze zap這nu), natomiast pary wodnej - zmniejszenie lepko軼i mazutu wskutek jego podgrzania. Uzyskiwane ma貫 krople maj mo磧iwo嗆 ca趾owitego dopalenia, a w efekcie spalanie z niskimi stratami paleniskowymi, bez emisji py堯w z pozosta這軼iami koksowymi. Jednocze郾ie stosunkowo niska temperatura rozpylania mazutu (100蚓) umo磧iwia spalanie z du穎 mniejszym ryzykiem awaryjno軼i ni w innych typach palnik闚. Wad jest konieczno嗆 posiadania 廝鏚豉 spr篹onego gazu (spr篹arka) o du瞠j niezawodno軼i.
Konstrukcje powy瞠j wymienionych palnik闚 jednodyszowych z ci庵陰 zmian mocy (modulowane), niezale積ie od rodzaju paliwa, oparte s na podstawowej zasadzie: jeden nap璠 elektryczny przepustnicy powietrza lub paliwa i regulowane sprz璕這 mechaniczne mi璠zy przepustnicami. Ustawienie prawid這wego spalania w ca造m zakresie zmian mocy palnika dokonuje si przez regulacje wzajemnego po這瞠nia przepustnic. System sprz璕豉 mechanicznego, opr鏂z konieczno軼i pracoch這nnego procesu regulacji przy ka盥ej zmianie parametr闚 paliwa, ma niestety szereg innych wad. Najpowa積iejsza z nich to powstaj帷e luzy w sprz璕le powoduj帷e inne po這瞠nie przepustnic przy otwieraniu i przy ich zamykaniu. Efektem jest spalanie z niew豉軼iw proporcj paliwo : powietrze i w przypadku nadmiaru powietrza straty ciep豉 na jego podgrzewanie, a niedomiaru - straty niezupe軟ego spalania (emisja CO, sadzy).

W najnowszych konstrukcjach palnik闚 opartych na technice cyfrowej (sprz璕豉 elektroniczne) ca趾owicie wyeliminowano wady wyst瘼uj帷e w modelach ze sprz璕豉mi mechanicznymi. Przepustnice paliwa i powietrza posiadaj w豉sne nap璠y. Odpowiednio oprogramowany sterownik mikroprocesorowy wed逝g w豉軼iwych dla danego paliwa parametr闚 ustawia przepustnice w ca造m zakresie zmian mocy palnika zgodnie z wybran charakterystyk. W przypadku zmiany parametr闚 paliwa (inna lepko嗆 lub warto嗆 opa這wa) mo積a zdalnie ustawi charakterystyk pracy nap璠闚 lub korzysta z funkcji automatycznej optymalizacji parametr闚 spalania, co wymaga jednak zastosowania sondy tlenowej (lambda). Sterownik posiada r闚nie mo磧iwo嗆 regulowania poprzez falownik pracy silnika wentylatora palnika, umo磧iwiaj帷 dok豉dne dopasowanie ci郾ienia powietrza do warunk闚 spalania (opory w kotle). Zastosowanie palnika z pe軟ym wyposa瞠niem umo磧iwia uzyskanie spalania bez strat w ca造m zakresie zmian mocy palnika oraz jednocze郾ie uniezale積ienie si od serwisu przy zmianach parametr闚 paliwa.
Istotnym jest, 瞠 cena tego typu palnik闚 nie powinna znacznie r騜ni si od dotychczas stosowanych (palniki firmy WAGNER - UNIGAS, wzrost ceny max 10%).

Transport mazutu do palnik闚 wymaga w zale積o軼i od rodzaju palnik闚 odpowiedniego jego oczyszczenia, podgrzania i odgazowania. Zbyt du瘸 lepko嗆 i zanieczyszczenia mazutu mog powodowa uszkodzenia olejowej pompy cyrkulacyjnej (opory na ssaniu, kawitacja), dlatego temperatura mazutu w zbiornikach i przewodach cyrkulacyjnych nie mo瞠 by ni窺za od 60蚓 (optymalna 90蚓). Palniki kot這we z regu造 posiadaj w豉sne podgrzewacze elektryczne, kt鏎e umo磧iwiaj otrzymanie wymaganej temperatury mazutu , jednak瞠 koszty podgrzewania energi elektryczn s bardzo wysokie i obni瘸j ekonomi stosowania mazutu. Mo積a orientacyjnie przyj望, 瞠 do podgrzania 100 kg/h mazutu o 10蚓 zu篡wa si 2-3 kWh energii cieplnej. W przypadku palnika z dysz ci郾ieniow , je瞠li dostarczymy mazut o temperaturze 60蚓 musimy go podgrza o 90蚓, w wyniku czego zu篡jemy oko這 20 kWh. Przyjmuj帷, 瞠 koszt 100 kg mazutu b璠zie wynosi oko這 60 z, koszt energii elektrycznej do jego podgrzania wyniesie oko這 15 z.
Udzia koszt闚 energii elektrycznej na podgrzewanie mazutu przekroczy 25% kosztu paliwa . Przy takiej technologii koszty na wytworzenie energii cieplnej z mazutu b璠 por闚nywalne do koszt闚 wytwarzania energii cieplnej z dro窺zego oleju C-1 . Jednym z rozwi您a jest podgrzewanie mazutu gor帷 wod z kot豉 opalanego tym samym paliwem, co umo磧iwia obni瞠nie koszt闚 podgrzewania do oko這 1% kosztu mazutu. Wymaga to jednak stosowania kot堯w wysokotemperaturowych (150蚓) w przypadku palnik闚 z dyszami ci郾ieniowymi.

 

Kot造 grzewcze

Spalanie mazutu wymaga odpowiednio du篡ch przestrzeni paleniska i powierzchni wymiany ciep豉. Konstrukcja kot堯w musi umo磧iwia dost瘼 do wszystkich element闚 maj帷ych kontakt z dymem w celu okresowego czyszczenia.
Badania prowadzone przez r騜ne o鈔odki naukowe wykaza造, 瞠 najkorzystniejsze spalanie mazutu umo磧iwiaj paleniska o obci捫eniu cieplnym oko這 0,2 MW/m3. Rozwi您anie to jednak nie jest stosowane w praktyce, gdy koszt wytworzenia kot堯w o takich wymiarach (np. 1 MW - 鈔ednica 1 m, d逝go嗆 6 m ; 5 MW - 鈔ednica 1,5 m, d逝go嗆 10 m) by豚y co najmniej trzykrotnie wi瘯szy od typowego kot豉 o obci捫eniu 1 MW/m3. Najlepsze zatem do spalania mazutu, ze wzgl璠u na koszty wytworzenia i uzyskane efekty energetyczne s kot造 o obci捫eniu cieplnym paleniska 0,5-0,6 MW/m3, z p這mieni闚kami o powierzchniach wymiany ciep豉 minimalnie 35 kW/m2, 鈔ednicach nie mniejszych ni 50 mm, bez oporowych element闚 tzw. zawirowywaczy, kt鏎e powoduj osadzanie si py堯w (konieczno嗆 cz瘰tego czyszczenia p這mieni闚ek).
Najwa積iejszym parametrem okre郵aj帷ym walory techniczne kot豉 jest temperatura spalin na jego wylocie , kt鏎a ze wzgl璠u na ryzyko kondensacji spalin w kotle nie mo瞠 by ni窺za od 130oC oraz nie powinna przekracza :
- dla kot堯w wodnych o temperaturze wody - temperatura spalin
     do 100ºC - 180ºC (鈔ednia sprawno軼i kot豉 oko這 94 %)
     do 130ºC - 200ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 93 %)
     do 150ºC - 220ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 92 %)
- dla kot堯w parowych o ci郾ieniu pary - temperatura spalin
     do 1 bara - 200ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 92 %)
     do 5 bar - 230ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 91 %)
     do 10 bar - 245ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 90 %)
     do 20 bar - 255ºC (鈔ednia sprawno嗆 kot豉 oko這 89%)

Warto pami皻a, 瞠 ka盥y 1% sprawno軼i wi璚ej w kotle o mocy 1 MW to zaoszcz璠zona 1 z na godzin. Nale篡 dba o czysto嗆 p這mieni闚ek kot豉, wzrost temperatury spalin o 10蚓 jest sygna貫m o konieczno軼i ich czyszczenia. Zanieczyszczenia p這mieni闚ek wynikaj g堯wnie ze zmiany warunk闚 spalania, najcz窷ciej jest to spowodowane r騜nymi parametrami mazutu lub zbyt nisk temperatur mazutu na dyszy palnika.

Kot造 wodne(Rys.2.)
Najkorzystniejsze w zakresie niskich koszt闚 eksploatacyjnych s kot造 wytwarzaj帷e wod ogrzewcz o temperaturze powy瞠j 120ºC. Woda ogrzewcza z tych kot堯w umo磧iwia poprzez wymienniki woda/mazut uzyska wymagan do rozpylania temperatur mazutu bez udzia逝 energii elektrycznej.


Rys. 2. Kocio wodny

W przypadku kot堯w o temperaturze wody ogrzewczej do 100ºC koniecznym jest do podgrzewania mazutu dodatkowych podgrzewaczy elektrycznych lub specjalnych zbiornik闚 mazutu podgrzewanych olejem lekkim lub gazem .

Wa積ym parametrem kot豉 jest jego pojemno嗆 wodna, najkorzystniej gdy jest por闚nywalna z pojemno軼i wodn instalacji ogrzewczej, wtedy nie jest koniecznym stosowanie kosztownych zestaw闚 mieszaj帷ych, tzw. sprz璕ie hydraulicznych z zaworami mieszaj帷ymi.

Sterowanie prac kot豉, ze wzgl璠u na podgrzewanie mazutu, powinno zapewni sta陰 i max wysok temperatur wody ogrzewczej. Podgrzewanie mazutu wod ogrzewcz o zmiennej temperaturze powoduje konieczno嗆 jej stabilizacji podgrzewaczami elektrycznymi, tym samym zwi瘯szeniu ulegaj koszty eksploatacyjne.

Kot造 parowe (Rys.3.)

Kot造 parowe poprzez wymienniki para/mazut umo磧iwiaj uzyskanie odpowiedniej temperatury mazutu do rozpylania . Szczeg鏊nie korzystne s kot造 o ci郾ieniu pary powy瞠j 8 bar, w przypadku palnik闚 pneumatycznych, par o takich parametrach mo積a zastosowa do rozpylania mazutu (zamiast spr篹onego powietrza).


Rys 3. Kocio parowy

System technologiczny podgrzewania i rozpylania mazutu par wytwarzan w kotle parowym o ci郾ieniu pary powy瞠j 8 bar opalanym mazutem, pozwala na uzyskanie energii cieplnej o najni窺zych mo磧iwych kosztach (przy cenie mazutu do 600 z/T, poni瞠j 13 z/GJ), koszt podgrzewania mazutu nie przekracza 0,5 % koszt闚 paliwa.


Wymagania eksploatacyjne kot這wni

Ze wzgl璠u na techniczne wymagania cyrkulacyjnych pomp mazutowych (opory na ssaniu) mazut w zbiornikach magazynowych musi by utrzymywany w temperaturze nie mniejszej ni 60蚓. Przed pomp powinien znajdowa si system filtracji umo磧iwiaj帷y oczyszczenie mazutu z cz御tek sta造ch o wielko軼iach powy瞠j 0,1 mm. Zasilanie mazutem palnik闚 powinno odbywa si w spos鏏 ci庵造, r闚nie przy wy陰czonym palniku, w systemie pier軼ieniowym. Instalacje mazutowe musz by podgrzewane, o odpowiedniej 鈔ednicy, zaopatrzone w izolacj termiczn. System zasilania palnik闚 powinien gwarantowa sta陰 temperatur i sta貫 ci郾ienie mazutu przed palnikiem. Podgrzewanie mazutu wod kot這w powoduje konieczno嗆 utrzymywania maksymalnie wysokiej temperatury w kotle. Sterowanie temperatury w obiekcie przy takim rozwi您aniu nie mo瞠 by dokonywane poprzez zmian mocy cieplnej kot豉.

Obni瘸nie temperatury wody w kotle oznacza wi瘯sze koszty podgrzewania mazutu energi elektryczn. Innym sposobem uzyskania odpowiednio wysokiej temperatury mazutu (do 120蚓) przy poniesieniu najni窺zych mo磧iwych koszt闚 jest zastosowanie w technologii podgrzewania mazutu specjalnych zbiornik闚 z wbudowan komor grzewcz opalan olejem lekkim . Koszt takiego ogrzewania nie przekracza 2% koszt闚 spalanego mazutu. Technologia ta ma dodatkow zalet - temperatura mazutu uniezale積iona jest od temperatury wody kot這wej. Kocio mo積a w闚czas w陰czy w system sterowania ogrzewania obiektem (obni瘸nie temperatury wody w kotle lub jego wy陰czanie), co ma istotne znaczenie przy ograniczonym ogrzewaniu oraz przy du篡ch odleg這軼iach przesy逝 wody ogrzewczej i zwi您anymi z tym stratami ciep豉 lub koniecznymi du篡mi nak豉dami na izolacj termiczn.

Kocio z palnikiem na mazut powinien mie w豉sn automatyk umo磧iwiaj帷 w spos鏏 p造nny (modulowany) zmian mocy cieplnej palnika w celu uzyskania sta貫j temperatury wody ogrzewczej lub sta貫go ci郾ienia pary, niezale積ie od zewn皻rznego odbioru ciep豉, przy jego minimalnych wy陰czeniach. Brak zap這nu mazutu, jego zga郾i璚ie, niedopuszczalne obni瞠nie temperatury wody w kotle lub ci郾ienia pary, przekroczenie dopuszczalnych parametr闚 kot豉, obni瞠nie poziomu wody w kotle, powinny by natychmiast sygnalizowane celem podj璚ia interwencji serwisowej. Zakrzepni璚ie mazutu w instalacji lub w zbiorniku wymaga wielogodzinnych zabieg闚, co w wielu przypadkach zim jest sytuacj katastrofaln.

Bezwzgl璠ny re磨m w zakresie sta貫j, mo磧iwie jak najwy窺zej temperatury mazutu w zbiornikach i instalacji, ci庵豉 jego cyrkulacja w instalacji ze sta造m ci郾ieniem, comiesi璚zny przegl康 palnik闚 w 99% gwarantuj bezawaryjn prac kot堯w na mazut. Ze wzgl璠闚 bezpiecze雟twa kot這wnia na mazut powinna zawiera dwa kot造 z dwupaliwowym systemem zasilania i spalania. Paliwem rezerwowym powinien by olej lekki lub gaz , spalanie kt鏎ych nie wymaga skomplikowanych zabieg闚 technologicznych. W przypadku stosowania oleju lekkiego system zasilania musi by ca趾owicie oddzielny od mazutu - oleju lekkiego nie wolno podgrzewa - grozi wybuchem!

Mazut jest paliwem tak samo 豉twym w u篡tkowaniu jak gaz czy olej lekki. Chocia koniecznym jest poniesienie znacznie wi瘯szych nak豉d闚 inwestycyjnych na budow kot這wni mazutowej ni kot這wni na olej lekki lub gaz, szybko si one zwracaj. Zwrot nak豉d闚 inwestycyjnych w wyniku co najmniej o po這w mniejszych koszt闚 eksploatacyjnych, w zale積o軼i od mocy grzewczej kot這wni, wynosi od jednego do trzech lat.

Roman Wagner

 

 

 

   © Copyright, Z.T.G. Wagner 2003